
Wat kan de zorg leren van openbare toiletten, BMW en koekenbakkers?
Wat kan de zorg leren van openbare toiletten, BMW en koekenbakkers? keyvisual

Digitale transformatie is van cruciaal belang voor bedrijven en organisaties die relevant willen blijven in de moderne wereld. Dat is in de zorg niet anders. Schrijver Joris Arts is zorgprofessional, bestuurder, toezichthouder, zorgspreker en zorginnovatie-expert. Hij is van mening dat collega’s in de zorg vaker een beetje out of the box en buiten de muren van de zorg zouden moeten gaan kijken. Daarom schrijft hij wekelijks een blog met het thema: Wat de zorg kan leren van… dat op zijn LinkedIn-profiel en op Skipr verschijnt. In het e-magazine 'Leidinggeven aan digitale transformatie' lichten we er een paar uit.
Openbare toiletten
Een bezoek aan een openbaar toilet als moment van ontspanning én gezondheid? Het kan met innovatieve concepten zoals die van ONE HUNDRED restrooms (o.a. te vinden in Hoog Catharijne, Utrecht). Met slimme spiegels die gezondheidsadvies geven, urinoirs die je vochtinname controleren en laagdrempelige gezondheidschecks, wordt een simpele toiletpauze een waardevol moment voor zelfzorg. Stel je voor: openbare ruimtes waar cliënten op een vergelijkbare manier gestimuleerd worden om proactief hun gezondheid te monitoren, ondersteund door technologie die perfect aansluit op hun behoeften. Dit laat zien hoe functionele ruimtes een rol kunnen spelen in preventieve zorg en gezondheidsbewustzijn. Meer weten? Lees hier verder.
Robots
Robots die onze huizen stofzuigen of pakketten bezorgen? Het klinkt al niet meer futuristisch. De manier waarop robots ons dagelijks leven ondersteunen, biedt ook interessante aanknopingspunten voor de zorg. Wat als zorgrobots zorgmedewerkers zouden ontlasten bij zware fysieke taken zoals tillen, of cliënten begeleiden bij revalidatie? Robots die hun taken afstemmen op de unieke behoeften van elke cliënt. Zo kan robotica niet alleen de werkdruk verlichten, maar ook de zorgkwaliteit naar een hoger niveau tillen. Lees hier meer.

BMW
Een auto die je rijgedrag analyseert en je onderweg veiliger maakt? Of slimme software-updates die je auto steeds beter laten presteren? BMW laat zien hoe technologie een naadloze en gepersonaliseerde gebruikerservaring creëert. Dit biedt inspiratie voor de zorg: systemen die zorgprofessionals ondersteunen met realtime data-analyse of cliënten informeren en begeleiden op basis van hun persoonlijke gezondheidssituatie. Technologie die net zo intuïtief en effectief werkt als in de automotive kan de zorg radicaal transformeren. Lees het hele artikel: Hier.
Koekenbakkers
Een bakkerij waar de klant centraal staat, en waar recepten steeds worden verbeterd op basis van feedback? Koekenbakkers laten zien hoe innovatie en aandacht voor de klant hand in hand gaan. Dit biedt interessante lessen voor de zorg. Zorgprocessen die zich blijven aanpassen aan de behoeften van cliënten en zorgverleners, net zoals een bakker een recept perfectioneert. Een flexibel zorgsysteem dat gericht is op verbetering. Benieuwd hoe dit werkt in de praktijk? Lees hier verder.

‘s Heeren Loo
In een tijd van personeelstekorten kiest Nederland's grootste zorgorganisatie voor gehandicapten, ‘s Heeren Loo, voor een frisse aanpak: niet diploma’s, maar talent en motivatie staan centraal. Geen lange vacaturelijsten, maar persoonlijke gesprekken waarin wordt gekeken naar wat sollicitanten écht kunnen bijdragen. Ook levenservaring telt mee, waardoor zij-instromers en nieuwe collega’s een vliegende start maken. Het resultaat? Meer diversiteit, betrokkenheid en maatwerk in ontwikkeling. Een aanpak die laat zien hoe de zorg talent écht kan benutten. Daar kan de hele zorgsector van leren… Meer lezen? Klik hier.